دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi

ساخت وبلاگ
امضاء و تأیید معصوم علیه السّلام نسبت به گفتار یا کرداری را تَقریر گویند و همچنین به تأیید و امضا هم تقریر می‌گویند. از تقریر به معنای نخست در اصول فقه سخن رفته است و از تقریر به معنای دوم به مناسبت د دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 347 تاريخ : دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت: 2:24

منجزیت قطعمنجّزیت قطع به سببیت قطع در تنجّز تکلیف شرعی اطلاق می‌شود.منجّزیت قطع، مقابل معذّریت قطع و از لوازم قطع بوده و به معنای قطعیت یافتن تکلیف در حق مکلف، به سبب قطع است. منجّزیت در جایی است که آ دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 457 تاريخ : دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت: 2:24

حجیت قطع به صحّت استناد به قطع در استنباط احکام شرعی اطلاق می‌شود.

حجیت قطع، عبارت است از درستی استناد به قطع در استنباط احکام شرعی، که لازمه آن، منجّزیت تکلیف در صورت مطابقت آن با واقع و معذّریت در صورت عدم مطابقت با واقع است. [۱] [۲]

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 317 تاريخ : دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت: 2:24

یکی از رایج‌ترین خاطراتی که بزرگسالان در ذهن خود دارند، استفاده از نوعی علائم رمزی است که در دوران نوجوانی اختراع کرده‌اند؛ این علائم گاهی برای پنهان کردن اسرار کودکانه استفاده می‌شوند و گاهی نیز به ع دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 324 تاريخ : دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت: 2:24

بدرالدین محمّد زَرکَشی (۱۳۴۴م - ۱۳۹۲م) فقیه شافعی، محدث و کاتب مصری ترکی مملوکی‌اصل در سدهٔ هشتم هجری بود. [۱] علم حدیث را در دمشق از ابن کثیر و فقه را در مدرسهٔ شافعی در قاهره آموخت. به دلیل آنکه در جوانی گل‌دوزی یادگرفته‌ بود به الزرکشی مشهور گشت.[۲]

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 342 تاريخ : دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت: 2:24

دانلود کتاب الموافقات شاطبی (تحمیل مجانا)

کتاب الموافقات شاطبی

عنوان الكتاب: الموافقات (ت: مشهور)
المؤلف: إبراهيم بن موسى بن محمد اللخمي الشاطبي الغرناطي أبو إسحاق
المحقق: مشهور بن حسن آل سلمان
حالة الفهرسة: غير مفهرس
الناشر: دار ابن عفان
عدد المجلدات: 6

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 410 تاريخ : دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت: 2:24

تفسير آیات 30 تا 33 سوره بقره تفسیر المیزان (استخلاف آدم)30- و اذ قال ربك للملئكه انى جاعل فى الارض خليفه قالوا اتجعل فيها من يفسد فيها و يسفك الدماء و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك قال انى اعلم ما لا تعلم دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 307 تاريخ : دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت: 2:24

مقاله: سخنان مفسران در اعتبارسنجی قول و فعل «محکی» در قرآن کریم

خداوند در قرآن کریم سخنان یا کرداری را از دیگران نقل می کند. برخی از این حکایت ها با تأیید یا رد همراه است، ولی برخی دیگر ازاین دست آیات تأیید یا رد صریحی در برندارد. مفسران با این گونه آیات برخوردی دوگانه داشته اند؛

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 345 تاريخ : دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت: 2:24

سکوت غیر دلالت کننده بر تقرير 

سکوت غیر دلالت کننده بر تقرير در مواردی نیز سکوت، دال بر رضایت نبوده و مجوز عمل انجام یافته محسوب نمی شود؛ از جمله جایی که سکوت همراه با اظهار علایم نارضایتی مانند رنجش و ناراحتی و خشم و کراهت بوده و با به دلایل دیگری سکوت صورت گرفته باشد.

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 311 تاريخ : دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت: 2:24

تقریر خداوندتقرير خداوند تقرير خداوند به معنای عدم نزول آیه ای بر خلاف آنچه اتفاق افتاده و متعرض نشدن پیامبر ما با کلامی است که بیانگر مخالفت با آن باشد».؟و به بیان دیگر، تفریر خداوند یعنی اینکه بندگا دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 313 تاريخ : دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت: 2:24

تعریف حجت (منطق)حجت حد وسط در قیاس منطقی، یا مجموع قضایای کاشفِ یک مجهول تصدیقی است.تعریفحجت در منطق به دو معنا به کار رفته است:۱. مجموع قضایای معلوم و مرتبطی که به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب، با نظم دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 356 تاريخ : پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت: 12:46

حجّت، اصطلاحی در اصول فقه می باشد.معنای لغویمعنای لغوی آن در عربی، وسیله پیروزی در هنگام مخاصمه، [۱]  بیانگر صحت ادعای یکی از طرفین منازعه [۲]  و برهان و دلیل [۳]  است.حجت در قرآن و روایاتحجت در قرآن دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 317 تاريخ : پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت: 12:46

اعمال حدنصاب در مصاحبه دکتری ۹۹ علیرغم غیرقانونی بودن

مصاحبه دکتری ۹۹

آزمون دکتری و هفت خان رستمش همیشه سدی راهی سخت بر سر راه متقاضیان ورود به دوره دکتری بوده است. برای تحصیل در دوره دکتری علاوه بر قبولی در آزمون کتبی باید در مرحله دوم یا همان مرحله مصاحبه سنجش علمی نیز موفق به کسب حد نصاب لازم شوید.

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 324 تاريخ : پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت: 12:46

برخی از مفسران که تعداد آنان کم هم نیست در تفسیر برخی از آیات گرفتار اشتباه شده اند و آن اینکه دو عِدلِ «او» یعنی معطوف علیه و معطوف را در مواردی که دارای معنای واحد هستند و در معنا هیچ فرقی با یکدیگر دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 324 تاريخ : پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت: 12:46

به اراده داشتن متکلم بر بیان یک مطلب خاص اطلاق می‌شود.مقام بیان، از مقدمات حکمت بوده و به این معنا است که متکلم، قصد هزل، اهمال و یا اجمال گویی نداشته و غافل نیز نیست. در مقام بیان بودن متکلم به دو صو دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 323 تاريخ : پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت: 12:46

تفاوت مطلق و عام از دیدگاه آخوند خراسانی و امام خمینی (مقاله)یکی از مباحث علم اصول در باب الفاظ مبحث مطلق و عام است که ثمرات فقهیه زیادی بر آن مترتب است. درخصوص هر یک از «عام و خاص» و «مطلق و مقید» مب دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 352 تاريخ : پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت: 12:46

مقاله (حدیث موثق و اعتبار آن نزد دانشمندان امامی)بحث و سخن درباره اعتبار خبر موثق به دلیل فراوانی مصادیق آن در منابع حدیثی شیعه، از اهمیت به سزایی برخوردار است. در یک نگاه کلی، دانشمندان شیعه را می تو دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 336 تاريخ : پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت: 12:46

حجیت اصول لفظی، صحّت استناد به اصول لفظی حاکم بر محاورات عرفی است.

حجیت اصول لفظی، به معنای صحت استناد و احتجاج به آنها در برابر مولا و خصم هنگام شک در مراد متکلم است که لازمه آن منجّزیت در صورت اصابت به واقع و معذّریت در صورت عدم اصابت به واقع می‌باشد.

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 306 تاريخ : چهارشنبه 4 دی 1398 ساعت: 13:06

حقیقت شرعی به وضع لفظ برای معنای خاص توسط شارع اطلاق می‌شود

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 318 تاريخ : سه شنبه 3 دی 1398 ساعت: 21:36

ـــ تنقیح مناط، اصطلاحی در اصول فقه می‌باشد.

ـــ تنقیح مناط به استخراج ملاک حکم از خطاب شارع برای تعمیم دادن آن به موارد مشابه اطلاق می‌شود.

اهمیت موضوع بحث

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 310 تاريخ : سه شنبه 3 دی 1398 ساعت: 21:36

خبرنامه